plň konkrétní skupině, pro kterou je výcvik pořádán. Jádro však zůstává
stejné. Často se výcviků účastní manažeři, kteří pracují u mezinárodní fir–
my či mají absolvovat delší pracovní pobyt v zahraničí. Poté je výcvik za–
měřen nejen na obecné předpoklady, ale zejména je chápán jako příprava na
„konfrontaci“ s cizí kulturou a adaptaci na ni.
Prvotním impulzem pro zavádění podobných výcvikových programů byla
osobní a profesní selhání pracovníků na domácím či zahraničním pracovišti.
Nedostatky se objevovaly především v neschopnosti jednat a komunikovat
s lidmi odlišné kulturní skupiny a v nedostatečné kulturní senzitivitě. 
Pro výcvik interkulturních kompetencí platí stejná pravidla jako pro ja–
kýkoliv jiný výcvik sociálních dovedností. Stejně tak je nutné dodržovat
etická pravidla, která jsou popsána v jedné z následujících kapitol. Duch
výcviku je spjat nejen se skupinou, ale i s trenérem či vedoucím výcviku. 
Ve snaze vytvořit rámec pro výcviky byly vymezeny čtyři modely
(Downs, cit. podle Harris, Moran, 1991): 1. intelektuální model, který spo–
čívá v informativním teoretickém školení o cizí kultuře; 2. simulační model
představující praktickou konfrontaci s budoucími možnými situacemi;
3. model sebeuvědomění, který vychází z předpokladu, že pro pochopení
cizí kultury je nutné kriticky pochopit sama sebe, a 4. model kulturního
uvědomění, při kterém se jedinec učí poznávat cizí hodnoty, postoje, vzor–
ce chování apod.
Interkulturní výcviky se obecně snaží u účastníků usměrňovat projevy
etnocentrismu. Některé z nich nemají negativní ráz, ale je nutné si uvědo–
mit, jakým způsobem mohou ovlivnit lidské chování. Triandis (1992) shr–
nuje v návaznosti na výzkumy LeVina a Campbella (1972) projevy etno–
centrických sociálních orientací do následujících sedmi forem.
Všichni lidé mají tendenci:
* označovat to, co probíhá v jejich vlastní kultuře, za „přirozené“
a „správné“, a vše, co probíhá v cizích kulturách, za „nepřirozené“
a „nesprávné“; 
* vnímat zvyky vlastní skupiny jako univerzálně platné; to, co je dobré
pro nás, je dobré pro každého; 
* myslet si, že normy, role a hodnoty vlastní skupiny jsou správné; 
* věřit, že je přirozené pomoci členům vlastní skupiny a spolupracovat
s nimi; 
* jednat ve prospěch vlastní skupiny; 
142
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>